Rubbing = Grovpolering
Rubbing er det vi ville kalde for en grovpolering.
I denne guide anbefaler vi:
- Hvornår skal du anvende rubbing?
- Konkrete rubbing polermidler
- Hvilke polerskiver skal du anvende med rubbing polermidler
- Teknikken bag brug af rubbing
Lad os få kigget på det:
Hvornår skal du anvende rubbing
Rubbing skal anvendes når du gerne vil til bunds i din rengøring af lak / gelcoat.
Det vil sige at du med rubbing kan fjerne følgende i lakken:
- Dybere ridser
- Oxidering af lakken (Se guide til falmet lak her)
- Vaskeridser
- Syreskader
Ved rubbing anvendes et groft polermiddel.
Det grove polermiddel (rubbing compound) er opbygget med slibekorn, der slider et lag af lakken hurtigt og effektivt.
Med rubbing kommer du altså hurtigt i mål med at fjerne defekter og ujævnheder i lakken.
Det betyder også at du – modsat polishing – ender med et resultat, der ikke er helt ligeså jævnt og flot afsluttet.
Rubbing gøres typisk ved hjælp af en polermaskine, men du kan også godt foretage rubbing ved håndpolering. Se her hvad du kan forvente at fjerne med rubbing kombineret med polering af bil i hånden.
Er ridserne du forsøger at fjerne så dybe at du kan få en negl i, kan du typisk ikke fjerne dem med rubbing, men skal i stedet slibe området. Se her hvordan du kan fjerne dybe ridser.
Konkrete rubbing polermidler
Vi anbefaler to konkrete Rubbing polermidler:
- ZviZZer Pre-Cut Rubbing Compound (PC 5000)
- ZviZZer Heavy Cut Rubbing Compound (PC 4000)
Pre-cut anvender du, når du skal hurtigt i bund. Den efterlader ikke samme finish som du kan opnår med heavy cut, men er til gengæld lidt bedre til at fjerne defekter i lakken.
Heavy-Cut er et stærkt rubbing compound, som både kan fjerne ridser, men afslutter relativt pænt.
Hvilke polerskiver skal du anvende sammen med rubbing compound
Som udgangspunkt skal du bruge polerskiver, der passer til den effekt du gerne vil opnå. I forbindelse med rubbing vil du gerne have fjernet ujævnheder/ridser/defekter hurtigt, hvorfor du også bør anvende en polerskive, der kan rette lakken hurtigt.
Her kan vi anbefale følgende polerskiver:
Den groveste skiver er Wool Pad, dernæst Hard Foam Pad. Hvilken du bør anvende kommer an på præference, og om du f.eks. har adgang til trykluft, der kan lette rengøring af Wool Pad undervejs. Til de fleste vil vi nok anbefale Hard Foam Pad, der giver en fin balance i evnen til at “cutte” sammen med rubbing compounden, uden at være meget grov i beskæringen.
Teknikken bag brug af rubbing
Når du anvender en rubbing compound og en hård polerskive er du med til at nedbryde klarlak på din bil eller båd. Derfor bør du altid måle laktykkelsen på din bil/båd inden du går i gang med at polere.
Husk også at klargøre din bil til polering, inden du går i gang med rubbing.
Selve rubbingen består i at komme 3-4 klatter rubbing compound på din polerskive, hvorefter du kører i lodrette og vandrette pas over et område på f.eks. 40x40cm. Når du har kørt over det samme område 3-4 gange og polermidlert er blevet gennemsigtigt / kørt godt ud, kan du aftørre området med en mikrofiberklud og gå videre til næste område.
Når du anvender rubbing, bør du også give bilen en gang polishing/finish efterfølgende. Derved opnår du de pæneste resultater. Se også denne video med forklaring på 1 vs. 2 trins polering.
Ofte stillede spørgsmål om rubbing
- Hvor ofte skal min bil gives rubbing?
Benyt kun rubbing ved ældre, misligholdt lak. Er bilen helt ny, burde den kun have en polish.
- Hvilken rubbing compound er bedst?Til langt de fleste vil vi anbefale ZviZZer HC 4000 rubbing compound.
0 kommentarer